torsdag 4 april 2013

Kretsen

KAN INNEHÅLLA SPOILERS!!!


Titel : Kretsen

Författare : Maggie Stiefvater

Sidor : 318

Bokförlag : B Wahlströms

Engelsk titel : The Raven Boys

Gener : äventyr, spänning, kärlek

Handling :

 Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.

Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.

Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också.
  

Min åsikt :

 Ja, vart ska jag börja? Den var lite trög i början men sen tog det en annan sväng och blev en beroende framkallande bok. Och jag blev lite lätt förvirrad av den ibland, och fattade  inte någonting. Men sen så fick jag en "Aha! Då förstår jag!" Och det är en väldigt trevlig känsla när man får den känslan (?). 

Jag gillar att Maggie har skrivit i flera än en persons perspektiv, så att man får veta hur t e.x Gansey hade det och sen hur Blue hade det. Det fick en att förstå boken mer. Och jag har ju läst böcker i "Jag" form innan så det var en liten annorlunda känsla att läsa i flera personers perspektiv. 

Och jag gillar det faktum att Blues familj är medium, för man får nästan aldrig läsa något ur den vinkeln.  Och jag älskar sättet Maggie skriver på, hon gör så att man blir helt beroende framkallande.


Favorit karaktärer :

Ronan : Han är helt klart en av mina favoriter, han gjorde boken rolig och fick en att små le lite då och då.

Noah : Det går ju inte att inte gilla Noah. (Gud vad konstigt det känns att skriva att man gillar Noah (det är en kille i min klass som heter det och jag gillar inte honom så värst mycket)) Han är (som det nämns i boken) som en söt labrador, nä man måste ju gilla honom.

Gansey : Jag vet inte varför jag gillar honom egentligen, det är nog för att han är så där gammal men ändå ung (???). 

Blue : Man måste nog gilla Blue, hon är så... jag vet inte cool?

 Roliga citat :
"När jag var ute med en av mina halvmostrar"
Det verkade också göra Ronan nöjd, för han frågade : "Vart är hennes andra halva?"
Ronan såg hur Blue hängde över Gansey och konstaterade : "Om du spottar nu, Blue, landar det rakt i ögat på honom." 

Betyg :

 Det är en bra bok om du gillar äventyr och spänning.
Och jag längtar sjukt mycket efter den andra boken!


Ha det bra och Hej då!

Bokhälsningar / Olivia :D



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar