lördag 22 juni 2013

Stad Av Skuggor



Titel : Stad av skuggor

Författare : Cassandra Clare

Sidor : 527

Bokförlag : Bonnier Carlsen

Engelsk titel : City of bones

Gener : kärlek, drama fantasy(typ?)

Handling : 

Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv.

Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna.

Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ... 


Min åsikt : Vilken bok! Jag vet inte om jag gillar den eller inte?

Det känns som om att Jace är alldeles för... överbeskyddande. Typ som om att Clary inte kan göra något själv. Och nu om Simon, att Clary inte märkte att han var kär i hennne. Jag märkte det typ direkt när dom var på det där caféet eller vad det var. När Eric skulle läsa poesi. Alec... Jag gillar honom inte, inte alls. 

En sak som jag märkte var att översättaren hade lite problem med namn. En gång så skrev han eller hon Alex istället för Alec, och en annan Luka istället för Luke. Jag vet inte om han eller hon har skrivit fel någon annan stans... Men jag vet ju vem dom menade så det gör inte så mycket.

Aså jag är osäker om  jag gillar den här boken eller inte. Den var rätt förvirrande. Och jag hatar slutet (SUPER STOR SPOILER!!!Markera för att läsa) Jag hatar att Jace och Clary är syskon, sen så tror jag ju att dom inte kommer vara det mycket längre. För jag tror att Valentine bara ljög. (Slut på spoiler) 




Favorit karaktärer :
Clary
Jace
Luke
Simon 
Isabelle

Roliga citat :

(Hmm det här blir svårt, typ allting som Jace har sagt är ett roligt citat...)

Betyg :


 Ha det bra och Hej då!

Bokhälsningar / Olivia :D


4 kommentarer:

  1. Du verkar ju ha gillat den en aning i alla fall, eftersom den ändå fick en fyra i betyg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, till slut så tyckte jag att den var och är bra! :P

      Radera
  2. Svar: Vad kul! Den sista är en av de allra bästa i serien :D

    SvaraRadera
  3. Jag har läst boken på engelska, men ska snart nog ta och köpa den på svenska också :)

    SvaraRadera